Pengene går til gengæld til børn med læsevanskeligheder, lyder det fra Bog & ide i Hadsund

HADSUND: For at få forbruget af plastposer i bund indfører Bog & idé nu betaling på både store og små poser.

- Målet er sammen med kunderne at reducere forbruget af plast med 20 tons ved udgangen af 2020. Med penge fra posesalget vil Bog & idé støtte børn med læsevanskeligheder, så de kan få friplads på skolen Læseuniverset og knække læsekoden, siger boghandler Bent Volmar fra Bog & ide i Hadsund.

Det har i mange år været almindeligt, at kunderne får en gratis pose til deres varer i landets detailbutikker, men det ønsker Danmarks største boghandel, Bog & idé, nu at gøre op med i kædens 125 butikker landet over.

Som det er i dag, får kunderne i Bog & idé sammenlagt 4,4 mio. gratis poser med hjem hvert år, når de handler – det svarer til 35 tons plast. Tallet skal ned, og så er der ingen anden vej end at tage penge for poserne – om end det bliver et meget lille beløb: De store kommer til at koste to kroner per styk, de mindste en krone stykket. Målet er, at Bog & idé sammen med kunderne får reduceret forbruget af plast med 20 tons ved udgangen af 2020.

Få kroner kan ændre adfærd

- Vi vil gerne være med til at nedbringe forbruget af plastik, som er et stort miljømæssigt problem verden over”, siger Bent Volmar.

- Vi har tidligere per automatik pakket kundernes varer i en pose og set det som en service. Men med bevidstheden om, hvordan plastposerne belaster miljøet, kommer vi nu til at tage penge for posen. Vi vil gerne have kunderne til at vurdere en ekstra gang, om det nu også er nødvendigt med en pose, siger han.

Fripladser

Bog & idé har ikke noget ønske om at tjene penge på salget af poser. I stedet ønsker kæden at støtte et formål, som boghandlen lægger stor vægt på:

- Vi ønsker ikke at kapitalisere på det her, så overskuddet fra posesalget donerer vi til et formål, der ligger vores hjerte nært: at hjælpe børn med læsevanskeligheder med at få knækket læsekoden. At kunne læse er bare så utrolig væsentlig en kompetence i det moderne samfund, fastslår Bent Volmar.

Overskuddet fra salget af poserne skal således gå til fripladser på den succesrige skole Læseuniverset, der er kendt for at få børn med læsevanskeligheder til at knække læsekoden – endda på bare en uge.

Skolerne finder børnene

Læseuniverset, der har sit udspring i Hadsten uden for Aarhus, blev startet af tegnsprogstolk og folkeskolelærer Maria Lenskjold Christensen, fordi hendes egen datter kæmpede hårdt med at lære at læse. Skolen arbejder ud fra modellen ALKALÆR, der fokuserer på små holdstørrelser og at møde det enkelte barn, hvor barnet er. I dag har skolen fået afdeling i København og samarbejder med folkeskoler over hele landet,

Hvilke børn, som vil blive tilbudt friplads med midlerne fra Bog & idé, vil blive besluttet af de folkeskoler, som samarbejder med Læseuniverset, fordi de har det bedste kendskab til børnene, børnenes behov og hjemmets økonomi.

En del af sponsoratet bliver i øvrigt også et samarbejde mellem underviserne på Læseuniverset og personalet i Bog & idé, hvor undervisere deler deres viden om at motivere børn til at læse, så medarbejderne i Bog & idé bliver bedre i stand til at rådgive og vejlede forældre og børn.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...