Snart er det tre år siden Jan Holt Petersen og Joan Skifter Sørensen for første gang åbnede dørene til Als Slagteren

ALS: Tirsdag 27. november er det tre år siden Jan Holt Petersen og Joan Skifter Sørensen for første gang åbnede dørene til Als Slagteren.

Der var forinden tale om en ganske omfattende ombygning af Hadsundvej 27. Det virkede overraskende på mange, at to unge mennesker turde gå i gang med sådan et projekt. Som udviklingen er gået i så mange andre landsbyer blev det et sats ud over det sædvanlige, men både Jan og Joan var forvissede om, at der også her fandtes kunder der søgte kvalitet, frem for de billigere præfabrikerede pålægspakker og salatbægre.

Området herude langs kysten er fyldt med sommerhuse. - Vi mærker tydeligt, at turisterne vil have kvalitet, når de er på ferie, siger Jan. - I en sommer som den vi har haft i år, kan det mærkes, at husene har været beboet. Der er dage hvor vi har haft meget svært ved at følge med, men selv om kunderne i travle perioder har måttet trække nummer i butikken, ser vi dem komme igen og igen.

Håndværk og kvalitet

- Som tiden er gået, har vi pejlet os mere og mere ind på det, der bliver efterspurgt. Men vi kan naturligvis ikke lade være med at udvikle nye produkter, siger Jan. - For eksempel har vi lanceret det kunderne kalder Den berømte røgede kylling. Dem går der mange af. Så er der varm- og koldrøget laks. I det hele taget er det vores røgvarer de er vilde med.

- Det vi skal leve af, er den unikke smag vi kan tilføre vores produkter. Naturligvis kan du købe spegepølse i enhver købmandsforretning, men langt det meste er masseproduceret. Vores produkter bærer præg af håndværk, og det mærker vi, at flere kunder efterspørger.

Tilfredse kunder

Det er naturligvis en fornøjelse med en høj omsætning, men oplevelsen af glade og tilfredse kunder er et ganske særligt brændstof. Det giver en arbejdsglæde, der nogle gange er behov for efter en lang og hård dag.

Det er Joan, der sammen med delikatesse-elev Louise Rosenbeck Masur betjener kunderne. - Jan skal helst holde sig til skærebrættet og lynhakkeren, sige Joan med et glimt i øjet. - Louise og jeg er bedst til at betjene kunder, og så tåler vi ros langt bedre end Jan.

Kunderne møder altid et smil når de kommer ind i butikken. Joan lægger ikke skjul på, at den personlige og nærværende kundebetjening betyder meget. ”Mange holder af at få en samtale med i handelen. Det kan være om alt muligt, lige fra den helt banale snak om vejret, til noget mere personligt. Vi får relationer til kunderne på en ganske særlig måde. Og så vil de gerne se kødet bliver skåret ud og farsen blive hakket. Helt friskt!

Det giver alt sammen en oplevelse man ikke får ret mange andre steder. Her har vi en niche. Den form for kundebetjening er eftertragtet af mange,” mener Joan.

En by i udvikling

Als er i en god udvikling for de handlende. I den forbindelse skylder byen måske en varm tanke til de mange turister der kommer til området hver sommer. Men for de fastboende er der året rundt et stort supermarked, en El-forretning, en bager og nu også en slagterbutik.

Er der plads til så mange butikker? Jan og Joan smiler og siger begge samstemmende at det netop går alle godt, fordi butikkerne eksisterer i en form for symbiose. - Vi eksisterer i kraft af hinanden. Sammen trækker vi kunder til byen, siger Joan.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...