Lokale jernbaneentusiaster har sat sig for at sætte ”Danmarks næstældste motorvogn” i drift igen på banestrækningen mellem Handest og Mariager

I næsten et århundrede var Hadsund-Peter en institution i havnebyen på nordsiden af Mariager Fjord.

Ældre Hadsund-borgere mindes den kære gamle ven, og mange unge har hørt om HadsundPeter, der forbandt Hadsund med Kronjyllands hovedstad, Randers.

Indenfor få år kan Hadsund-borgerne nu snart atter tage på tur med Hadsund-Peter.

Dog går turen ikke længere til Randers. Det sluttede i 1969.

I fremtiden går turen i stedet fra Mariager til Handest.

Mariager-Handest Veteranjernbane har nemlig taget fat på restaureringen af Danmarks næstældste motorvogn: En gammel ærværdig vogn med næsten et hundrede år på bagen, som sluttede sine sidste fire aktive jernbaneår hos Randers-Hadsund Jernbane.

Fra Fyn tilbage til Jylland

Gamle M 4 kom til verden i 1926 hos Vognfabrikken Scandia i Randers. Den kørte i sine ungdomsår på såvel Sydfyn som på Nordfyn, inden den i en ”moden alder” i 1966 kom til Randers igen, hvor den sluttede sin karriere på Hadsund-banen.

Gamle M 4 tog sin daglige tørn på den 43 kilometer lange privatbane fra Randers til Hadsund.

På hverdage afgik M 4 fra Privatbanestationen i Rosenørnsgade kl. 14:30 som tog 9.

Motorvognen var som regel tilkoblet en eller to godsvogne med fragtgods til mellemstationerne.

Tog 9 var også skoletoget, der om eftermiddagen bragte eleverne fra Randers Realskole hjem til Gimming, Vejlagervejen, Spentrup, Hald og alle de andre stationer og trinbrætter på Hadsundbanen.

Men Tog 9, som gamle M 4 fremførte, var meget mere end det.

Det var et blandettog.

Foruden de rejsende skulle der i vognen også være plads til masser af aviser og banepakker og naturligvis også post af forskellig art.

Kort inden afgang fra Randers, kom avisbudene fra Randers Amtsavis, Folkebladet og Randers Dagblad susende ned ad Rosenørnsgade på deres Long-John-cykler og op på perronen, hvor M4 holdt klar. Ladcyklerne var fyldt med dagens nytrykte aviser, som skulle videre ud i oplandet med Hadsund-Peter. Med fynd og klem røg alle avispakkerne ind i førerrummet.

Jonas skulle også med

Men toget kørte ikke, førend rejsebuddet Jonas fra Hadsund også var kommet med.

Jonas havde brugt formiddagen til indkøb og afhentning af alle mulige slags forsendelser hos de handlende i Randers, og kom nu slæbende med alle pakkenelliker på sin ladcykel.

Alt hans habengut skulle også ind i M 4s førerrum for senere på turen til Hadsund at blive afleveret til stationerne op gennem Kronjylland, som Hadsund-Peter betjente så trofast.

Endelig klokken halv tre kunne stationsbestyreren på privatbanestationen give afgang med ”spejlægget” til gamle M 4.

Stille og roligt, hvis da ikke gearskiftet ”gjorde knuder”, satte toget sig i bevægelse. Med to godsvogne på krogen kunne togets samlede vægt nemt snige sig op på små 60 tons som Leyland-dieselmotorens 150 hestekræfter skulle slæbe afsted med.

Et specielt gearskift

Gearskiftet i den gamle motorvogn er noget helt for sig selv. Midt på førerrumsbordet er der et stort aluminiumsrat. Dette er vognens gearskifte.

Koblingen er en voldsomt stor metalpedal, der stikker ud fra bunden af førerbordet helt nede ved vogngulvet, og gasregulatoren er et stort messinghåndsving på selve førerbordet. Det krævede sin mand og megen rutine og gefühl at skifte gear på en sådan krabat af en gammel vogn.

Hurtigt gik det ikke. M 4s max. hastighed var 60 km/t, og den blev ikke overskredet.

Lorentzgade passeredes i roligt tempo, forbi Tøjhushaven og over Fjordgade, inden Vognfabrikken Scandia passeredes på venstre hånd. Herinde, på Randers` største arbejdsplads, kom M 4 i øvrigt til verden helt tilbage i 1926; sammen med sine mange ”brødre”.

En time og tyve minutter efter afgangen fra Randers Privatbanestation kunne tog 9 endelig passere Mariager Fjord og trille ind på stationen i Hadsund Nord. Men så var der undervejs også afviklet

krydsning i både Spentrup og i Havndal med sydgående skinnebusser, hvor M 4 pænt måtte rangere på sidespor for at give plads til det modkørende tog, som kunne passere sikkert.

Under hele turen fra Randers til Hadsund havde motorføreren mere end rigeligt at se til.

Der var naturligvis selve kørselen, signalerne og overholdelse af køreplanen, han skulle have fokus på. Men der var også mange andre opgaver.

Post (breve og pakker) og aviser skulle læsses ud/ind på alle stationer, fragtgods i godsvognen bagpå skulle også læsses af på stationernes pakhusramper, og mange aviser skulle kastes af undervejs til de abonnenter, der boede langs banen.

Tænk at få sin daglige avis leveret som luftpost, som landede midt på markvejen eller på gårdspladsen? Det var tider!

Noget af dette unikke jernbanemiljø kan man allerede opleve hos veteranbanen på de 17 kilometer mellem Mariager og Handest. Men M 4 mangler i banens samling af historiske juveler fra ”Motorismens lømmelalder”.

Derfor vækker veteranbanen nu gamle M 4 til live igen; nyt liv pustes ind i vognen efter mere end halvtreds års dvale og en tur ned ad Memory Lane toner frem i horisonten som det muliges kunst.

Fra den gang i 40erne, 50erne og 60erne, hvor farfar og farmor (måske endda olde?) tog turen fra Hadsund til Randers med gamle Hadsund-Peter.

Brug for hjælp

Men – for der er et men...

Veteranbanen har brug for hjælp!

Det fortæller Anders Færch Hansen, som er tovholder på restaureringsprojektet.

- Den snart et hundrede år gamle motorvogn ruller ikke ud fra værkstedet i Mariager uden en masse gæve jernbanevenner med indsigt, snilde, gå-på-mod, lyst, energi har gjort deres arbejde.

Anders Færch Hansen er tidligere ingeniør hos Vognfabrikken Scandia i Randers og hos Bombardier, som Scandia senere kom til at hedde. Her arbejdede han i mere end 25 år med fremstilling af jernbanekøretøjer. Samtidig har han erfaring som fyrbøder og lokomotivfører hos Mariager-Handest Veteranbane, som han har været tilknyttet siden banens start i 1970.

Veteranbanens driftsbestyrer Ole Juhl supplerer:

- Har du i forvejen erfaring, er det rigtig godt; og har du ingen erfaring, så kom blot alligevel. Bare du har interessen. Vi sørger for, at du får erfaringen. Kort sagt: Kom som du er!

- M 4 har gennem årene uheldigvis fristet en kummerlig tilværelse, men det råder vi nu bod på. Halvtreds års stilstand – primært udendørs – har sat sine spor.

Masser af udfordringer

Ole Juhl løfter lidt af sløret for de arbejder, der står for døren:

- Der er masser af træarbejder, der skal udføres på vognen. Dele af vognens egetræsskelet skal repareres eller udskiftes. Vognkassens beklædningsbrædder af teak skal nedslibes og repareres, hvor der er skader, og nye vægpaneler skal tildannes.

- Så er det hos os, du kan udleve din drøm som snedker eller karetmager. Indvendig skal lofterne og panelerne renoveres og lakeres og centralvarmeanlægget skal gennemgås.

- Det er kølevandet fra vognens motor, der leverer varmen i vognen. Så har du lyst til at arbejde i VVS-afdelingen, så er M 4 lige noget for dig

- Og hvad med at arbejde med ”cykelkæder”??? Har du prøvet det før? – Vognens gearskifte er helt unikt og foregår fra et ”rat” på førerpladsen, der ved hjælp af bl.a. cykelkæder ned til gearkassen skifter gear. Du kan naturligvis også få lov til at stå på hovedet i dieselmotoren og i gearkassen.

Alle kan være med

Hvem kan så være med i alle disse forskellige aktiviteter?

Det korte svar er: alle. Fra 15 år og opefter.

- Vi har for eksempel adskillige seniorer, der på hverdage går sammen og hygger sig med opgaverne på M 4. Vi arbejder i remisen i Mariager både i weekenderne og på visse hverdage.

- Spørgsmålet er naturligvis: Hvad får man så ud af det – andet end beskidte hænder? Svaret er: Du får et godt kammeratskab blandt ligesindede, yngre som ældre. Oplevelsen, når alle godtfolk hos

veteranbanen løfter i flok. Den spontane jubel, når en dieselmotor endelig bliver slået i gang efter mange års stilstand, eller når den nylavede reservedel fra drejebænken passer perfekt lige det sted, hvor du arbejder. Eller når du kan spejle dig i de nylakerede teaktræsbrædder. Så er det sjovt at være ved veteranbanen. Frokostpauserne med madpakke, kaffe og sodavand og hyggesnak. Venskaber, der opstår på kryds og tværs, lover Ole Juhl.

Eventuelle interesserede opfordres til at gå ind på veteranbanens hjemmeside og læs nærmere om kontaktpersonerne til M4.

- Og tag gerne en god kammerat med, opfordrer driftsbestyreren.

- Så er I - sammen med mange andre entusiaster - med til at skabe og vise et levende og fungerende stykke dansk kulturhistorie og vognbygningskunst.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...