MARIAGERFJORD: Alle medarbejdere i borgerservice i Mariagerfjord Kommune har lært at tage hånd om mennesker med demens.

De har haft besøg af kommunens demenskoordinatorer og er blevet en såkaldt demensvenlig arbejdsplads, oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

Leder af Borgerservice Morten Overgaard er stolt over, at medarbejderne har taget godt imod tilbuddet:

- Vi møder ofte mennesker, som lider af demens. De reagerer helt anderledes end vi forventer, og mange har svært ved at huske, hvorfor kommer hos os. Det giver store udfordringer både for borgerne og for os.

- Derfor var vi ikke i tvivl om, at vi skulle takke ja til tilbuddet om at blive en demensvenlig arbejdsplads, fortæller Morten Overgaard.

- Vi har et ansvar for at hjælpe alle vores borgere og ikke mindst dem, der lider af demenssygdomme.

- De skal opleve, at vi tager særligt hensyn til deres udfordringer og med venlighed og respekt hjælper dem på bedste vis.

- Det handler dybest set om, at se mennesket bag sygdommen, vise forståelse, lytte og kommunikere på dets præmisser, siger Morten Overgaard.

Jan Andersen (DF), formand for udvalget for sundhed og omsorg, er glad for, at borgerservice har taget i mod tilbuddet om at blive en demensvenlig arbejdsplads.

- Her i Mariagerfjord Kommune ønsker vi at øge opmærksomheden om sygdommen, så de mennesker, der lider af demens og deres pårørende oplever forståelse og respekt i dagligdagen.

- Derfor opfordrer vi vores lokale virksomheder til at blive demensvenlige og her er det selvfølgelig et vigtigt signal, at vi som kommune selv går foran og viser vejen, siger Jan Andersen.

- Vi oplever en stigende interesse fra virksomheder og butikker, som ønsker at blive demensvenlige. Det er meget positivt, men vi vil gerne have endnu flere med, siger Jan Andersen.

Mariagerfjord Kommune samarbejder med Alzheimerforeningen om at øge opmærksomheden om demens.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...