Frem mod den nye sæson får Veteranjernbanen mellem mellem Mariager og Handest travlt

Har du kørt, gået eller løbet på Randersvej gennem Handest, vil du muligvis have bidt mærke i den enorme stabel af jernbanesveller, der tårner sig op ved den gamle veterantogstation.

Et forsigtigt bud fra banens driftsbestyrer, Jan Eriksen, lyder, at der nok ligger omkring 8000 sveller.

Heraf vil 3000 inden forårets første togtur være placeret under skinnerne.

Skiftearbejdet er netop gået i gang.

- Nogle flere steder på strækningen er svellerne flækket.

- Det drejer sig om fem eller seks forskellige mindre strækninger, hvor flere af svellerne har set bedre dage, erkender driftsbestyrer Jan Eriksen.

Den 19 kilometer lange veteranjernbane, som blev etableret midt i tresserne, har fået en pæn andel af en samlet pulje på 10 millioner kroner.

Den pulje afsatte Folketinget til vedligehold af veteranjernbaner rundt omkring i landet.

Heraf fik Mariager Handest Veteranjernbane fingrene i godt to millioner kroner, hvoraf mere end to tredjedele anvendes til at udskifte de 3000 sveller.

- Vi fik en god pris fra entreprenøren, oplyser Jan Eriksen, der har overladt arbejdet til professionelle.

- Omvendt er det en stille periode for dem, så de kan holde deres ansatte i gang ved at arbejde på sporene.

Resten af pengene skal gå til vedligeholdelse på Mariager Havn, hvor der blandt andet skal renoveres et sporskifte.

Selve svellerne har de fået kvit og frit, da en jernbanestrækning på Sjælland skulle have udskiftet sine.

- Selvom de er brugt, kan vi sagtens have glæde af dem i flere år, vurderer Jan Eriksen.

Det hænder, at andre også tænker, at de kunne have glæde af svellerne.

- Der er desværre nogen, som ikke rigtig kender forskel på dit og mit, og som stjæler nogle af vores sveller, beklager Jan Eriksen.

Selvom det ikke er alle sveller, der skal i brug nu, er det planen, at de alle sammen bliver en del af strækningen med tiden.

Der rækker de 8000 sveller til godt og vel en tredjedel af strækningen fra Handest til Mariager, hvor Jan Eriksen anslår, at der ligger 25.000 af slagsen.

Udover arbejdet på sporet er der behov for at få udvidet rundbuehallen i Handest, som huser nogle af togene vinteren over.

Efter planen skal den være dobbelt så lang, som den er i øjeblikket.

- Vi har afgivet noget af vores opbevaringsplads sidste år. Derfor har vi ikke plads til at lægge alle vores togvogne under tag i vinterhalvåret.

- Det har de ikke godt af, og det kræver ekstra vedligehold, når de ikke står tørt, siger Jan Eriksen.

Han håber, at rundbuehallen, der støttes med midler fra Elro-fonden og Sparekassen Hobro, kan stå klar næste gang, togene sættes i vinterhi.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...