Den store togdag …

0
Diesellokomotiv M5 undervejs mod Mariager. Foto: Søren Jacobsen.
Søndag 12. august summer Mariager Station af aktivitet lige fra morgenstunden. Alle veteranbanens aktive folk er af huse og på pladserne. Den dag slippes hestekræfterne løs. – Den store Togdag står for døren!

Næsten alt køreklart veteranbanemateriel holder klar og er startet op for at afvikle en stor og udvidet køreplan, der ikke er set længe. På dagen afgår der ikke færre end 8 tog fra Mariager Station i retning mod Handest. – Der er dog et MEN!

– Den vedvarende tørke har dog spillet os et puds, fortæller banens driftsbestyrer Jan Eriksen. – Vi har desværre ikke måttet køre med damplokomotiver i juli måned på grund af den knastørre natur, og vi tror ikke, at det gældende forbud mod dampkørsel bliver ophævet inden Den store Togdag. Derfor har vi “møbleret” lidt rundt, så de planlagte damptog i stedet fremføres af vort store røde diesellokomotiv M 5. – Alle de mange annoncerede særtog køres naturligvis som planlagt på dagen.

Vore mange rejsende skal selvfølgelig ikke snydes for damplokomotiver, så begge lokomotiver fra h.h.v. 1909 og 1928 holder udstillet ved perronen på Mariager station. Her er der mulighed for et besøg i førerhuset og se, hvordan sådanne gamle damp-kæmpe er indrettet,” beretter Jan Eriksen. “Normalt er der ikke adgang i førerhuset, men nu er chancen der for at få et indblik i en spændende og anderledes arbejdsplads.

Søndagens fire ordinære tog fremføres af banens gamle røde dieselelektriske lokomotiv M 5. Med sin vægt på 39 tons, er det en af veteranbanens sværvægtere. Lokomotivet, der i øvrigt fejrer sin 65-års fødselsdag i år, stammer fra Horsens Vestbaner. Hos veteranbanen er en alder på 65 år imidlertid ingen hindring; snarere tvært imod: et adelsmærke!

Dagens øvrige tog køres af banens tre gamle Triangel-motorvogne, også seniorer, bygget i årene 1924, 1937 og 1939. – Deres efterlønsbevis er også for længst inddraget.

Banens nyistandsatte skinnebus må i år melde afbud til Togdagen, da dieselmotoren i øjeblikket er ved at få nye topstykker og nye ventiler. Men fra næste sæson er skinnebussen atter at se ude på jernbanestrækningen

Alle banens driftsklare person- og pakvogne er naturligvis også på arbejde. Banens nestor er en pakvogn fra 1898 også kaldet en Bette Klaus; mens banens Benjamin til gengæld er en personvogn fra 1934.

Dagen byder også på foto-tog, der særligt henvender sig til fotografer. Disse tog er længere tid undervejs, idet de stopper på forskellige fotogene steder på strækningen, hvor fotografer kan stige af og få nogle unikke billeder af “tog i landskabet”.

Som sagt ingen tog med “ild i”, men til gengæld kørsel med iltog! – Det er tog, der kun standser på True station og ellers er gennemkørende.

Dagen slutter af med, at en af Triangelmotorvognene fremfører Iltoget OMMERSYSSEL fra Handest med ankomst i Mariager.

En så omfattende køreplan betyder også krydsninger på den enkeltsporede jernbane. Som den eneste veteranbane i landet, har veterantogene mulighed for at “komme forbi hinanden undervejs”, nemlig i True, som er banens faste krydsningsstation. Her regerer stationsmesteren, og det er ham, der er ansvarlig for, at dagens mange togkrydsninger afvikles korrekt.

I Handest er der naturligvis også en stationsmester denne dag til at lede toggangen på stationen. Han kan samtidig byde indenfor i et originalt stationskontor fra omkring 1930, som er genskabt i den fredede stationsbygning.

Trænger de rejsende til en kop frisklavet kaffe eller en is eller sodavand, så er det blot at gå ind i JERNBANEKIOSKEN i pakhuset, hvor der er indrettet kiosk i de rustikke omgivelser. – Her er der også mulighed for at køre sjove gamle jernbane-kuriositeter.

I Jernbanekiosken kan man også “få en gratis tur med skinnebussen”. Fingersnilde medlemmer fra Modelbaneklubben Gudenå fra Randers har bygget en model af jernbanestrækningen mellem Frugtplantagen trinbræt og Handest station. Modellen af stationen er gengivet, som ved åbningen af privatbanen for 90 år siden. På strækningen pendulerer en rød skinnebus – som er en tro kopi af “Den røde Rubin” – hele dagen.

“Er man “vild med tog” og bare skal have det hele med, tilbyder veteranbanen en eendags-billet. Så kan man køre tog så meget man vil på Den store Togdag”, fortæller veteranbanens driftsbestyrer Jan Eriksen, der samtidig også inviterer rejsende til at pakke madkurven og kaffen og nyde den undervejs i dagens mange tog på den 16 kilometer lange strækning i det smukke og afvekslende landskab. “Her smager det medbragte bare dobbelt så godt, og man har tid til såvel maden som naturen, der “farer” forbi vinduerne med 30 km i timen. Man får sjælen med sig”, lover Jan Eriksen.

“Så selv om vi desværre ikke kører med damp på Den store Togdag, så holder vi alligevel både dampen og engagementet oppe”, slutter Jan Eriksen.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close